1.6.2009

Vaatteita


Tänään iltapäivä onkin mennyt ompelukoneen ääressä. Hain kaupasta lisää ruskeaa ompelukonelankaa, kun eilen loppui kesken. Näin ollen sain valmiiksi puuvillatopin sekä pellavacaprit.

Kaavat ovat Joka tyypin kaavakirjasta. Paidan kanssa on koko L, mutta sais olla isompikin vyötäröltä. Ja pidempi. Ylhäältä taas piti kavennella aika paljon pois, lörpsätti kainaloista aika pahasti. Tein omat sovellukset tissien kohdalle, jotta ylimääräistä kangasta saatiin pois. Eli ylhäältä voi olla kapeampikin (koko M ehkä?) ja sitten vaan leventää nopeammin ja pidemmäksi. Kangas oli Eurokankaan kuvioidut puuvillat-palalaarista, vähän alle 4 e maksoi. Mustaa kanttinauhaa.

Housut on myös Joka tyypin kaavakirjasta. Koko XXL (...), mutta muokkauksia ensi kertaa varten: takaosasta pidempi, muuten kyllä mahtuu peppu hyvin. Etuosaan taas huomattavasti pienempi haarakiila (?? mulla termit vähän hakusessa), sillä korkeus oli hyvä mutta pussitti pahasti edestä. Otin sitten saumasta sisään 2-3 cm ja hyvin paljon paremmin mahtuu nyt. Pituudesta polvihakin yläpuolelta saa ottaa melkein 10-15 cm pois ens kerralla, mut sen jälkeen oli sopiva pituus. Nyt en jaksanut alkaa lyhentää entisestään. Jos teen noi narureunat vielä, niin 10 cm > 20-25 cm melkein vois olla kivempi. Kangas kanssa Eurokankaan palalaarista (pellavamix, vähän päälle 7e) + kuminauhaa vyötärölle. Nää on mun ekat housut IKIN mitkä oon tehnyt. Ei ihan uskaltanut alkaa mitään kuminauhaa vaativampaa asentelee ;)

Kesäkuun loppuun asti lomaillaan ainakin, katotaan jos ompelis toisetkin (ja kolmannet..) housut. Tiedän, ettei mun kropalle vaan löydy kaupasta kun on lyhyet jalat ja tosi levee lantio (ja iso peppu) niin jos vyötäröltä on "caprit" sopivat niin pituudeltaan on normipituset housut. Ja kesäks on kiva tällasia kevyempiä tehdä, jotka vielä osaa suurinpiirtein :D

9 kommenttia:

  1. Kauniit :) Aivan ihanaa kangasta tuo toppi.

    VastaaPoista
  2. Kivoja kesävaatteita molemmat, ja todella kaunista toi topin kangas myös mun mielestä!

    VastaaPoista
  3. Hienot on vaatteet. Olen joskus selaillut tuota kaavakirjaa, mutten ole raaskinut hommata. Pitäisikin katsella sitä uusin silmin, jos kaavoja on helppo muokata. Itsellänikin kun on tuota leveyttä ja lyhyyttä.

    VastaaPoista
  4. Kiitoksia :D Topin kangas vei mennessään, ostin sen tietämättä mitä siitä tekis.. Se vaan oli niin mun näkönen :)

    Kuitin koivu, kirja on kyllä aivan huippu! Mä oon viimeks yläasteella 10 v sitten ommellut ompelukoneella ja suurinosa termeistä ja tekniikoista on täysin unohtunut. Kirjassa on ne peruskaavat (housut, paita, hame) ja sitten on jokaisesta 4-6 eri muokkausehdotusta (tyyliin "jos haluat cityshortsit, niin lyhennä omaa kokoasi 26 cm, lisää tällainen kaitale tähän, jne"). Sen lisäksi siin on kerrottu, että miten mittaat ittesi ja esim jos housut on aina liian pitkät niin lyhennä ennen ja jälkeen polven saman verran ni saat oikein istuvat jne. Mä oon ihan rakastunut tohon, suosittelen siihen investoimaan! :)

    VastaaPoista
  5. Kauniit kesävaatteet! Toppi on tosi ihanaa kangasta. Pitääkin mennä penkomaan laareja.

    VastaaPoista
  6. Kivoja! Varsinkin tuon topin kangas on ihanaa!

    VastaaPoista
  7. Ihkut housut (mulla on ihan sama ongelma niiden kaprihousujen kanssa) ja tosi kivat värit (ruskea <3)! Mulla olis itsellä melko uusi ompelukonekin, tuommoinen kaavakirja voisi saada senkin parempaan käyttöön...

    VastaaPoista
  8. Ai vitsi miten hienot housut! Mun taitaa pitää kääntyä saman kirjasen puoleen, mulle housujen etsiminen on karmeaa tuskaa. Tuo topin kangas myös passaa sulle tosi hyvin.

    Lykkyä pyttyyn työnhaun suhteen. Nyt on outo tilanne maailmassa, mutta ei kaikki työpaikat voi olla sinunkaan alalta hävinneitä. Tsemppiä ja sinnikkyyttä!

    VastaaPoista